Bézier-käyrät, kuvankäsittely ja tuotesuunnittelu, osa 2

 

Kertaus

Artikkelisarjan ensimmäisessä osassa käsiteltiin Bézier-käyrien muodostamisen geometrista ideaa ja muodostettiin ensimmäisen, toisen ja kolmannen asteen Bézier-käyrät pisteiden, vektorien, liukusäätimen ja pisteen jäljen avulla. Huonona puolena toteutuksessa oli se, että kun käyrän määrääviä pisteitä liikutti, ei lopputuloksena oleva Bézier-käyrä muodostunut automaattisesti vaan liukusäädintä t täytyi liikutella päästä päähän.

Ura-komennon hyödyntäminen

GeoGebra sisältää kuitenkin komennon, jonka avulla Jälki– eli Trace-toiminnolla luodun ”piirtojäljeen” saa kuitenkin generoitua kerralla. Näin saamme edellisen artikkelin 3. asteen Bézier-käyräkonstruktion täydennettyä paremmin toimivaksi.

Tarvittava komento on nimeltään Ura[<trace-piste>, <liukusäädin>] tai mikäli sinulla on GeoGebra käytössä englanniksi niin: Locus[<trace-piste>, <liukusäädin>].

Tehtävät

  1. Kirjoita GeoGebra-ikkunan alareunan komentoriville: Ura[P,t] (engl. Locus[P,t]) ja paina Enter.
  2. Klikkaa pistettä P hiiren kakkospainikkeella ja poista jäljen (trace) näyttö käytöstä.
  3. Tutki havainnollistuksen toimintaa siirtelemällä kontrollipisteitä A, B, C ja D.

Artikkelisarjan kolmannessa osassa tarkastellaan kahdessa ensimmäisessä osassa aikaan saadun esittämistä matemaattisina lausekkeina. Artikkeli julkaistaneen viikolla 47.

Jätä vastaus

XHTML: Voit käyttää näitä HTML-tageja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>